• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hur löser man min situation bäst?

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Hej,

Lång historia kort.

Jag har flera lån på dryga 1 300 000 kronor som min familj vill hjälpa mig bli av med.

Mina morföräldrar har erbjudit sin bostad som säkerhet. Bostaden har ett värde på minst 2 500 000 kronor, den är belånad med endast 120 000 kronor.

Jag är deras enda barnbarn, och min mor är deras enda dotter.

Mina morföräldrars ålder är 85 respektive 79 år. Båda står på huset.

Min mor är villig att stå på vilket lån som helst.

Som jag förstår det kan jag inte använda deras hus som säkerhet för ett lån i mitt namn.
Kan min mamma stå som medsökande på ett bolån dom söker? Ställer deras ålder till det, även om min mor - som tjänar runt 30 000 i månaden och har ett lån på enbart 100 000 - står som medlåntagare på ett bolån? Kan man ens göra så?

Dela med er av erfarenheter eller tips på hur vi kan lösa detta, ska träffa banken i veckan.

Huset finns som säkerhet och dom är beredda att göra i princip allt dom kan för att hjälpa mig.

Tips mottages gärna. Tack!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Hej,

Lång historia kort.

Jag har flera lån på dryga 1 300 000 kronor som min familj vill hjälpa mig bli av med.

Mina morföräldrar har erbjudit sin bostad som säkerhet. Bostaden har ett värde på minst 2 500 000 kronor, den är belånad med endast 120 000 kronor.

Jag är deras enda barnbarn, och min mor är deras enda dotter.

Mina morföräldrars ålder är 85 respektive 79 år. Båda står på huset.

Min mor är villig att stå på vilket lån som helst.

Som jag förstår det kan jag inte använda deras hus som säkerhet för ett lån i mitt namn.
Kan min mamma stå som medsökande på ett bolån dom söker? Ställer deras ålder till det, även om min mor - som tjänar runt 30 000 i månaden och har ett lån på enbart 100 000 - står som medlåntagare på ett bolån? Kan man ens göra så?

Dela med er av erfarenheter eller tips på hur vi kan lösa detta, ska träffa banken i veckan.

Huset finns som säkerhet och dom är beredda att göra i princip allt dom kan för att hjälpa mig.

Tips mottages gärna. Tack!

Jag har dessvärre inga råd att ge Dig i just detta, men ja blir alldeles varm inombords av att läsa vilken fin familj Du har, som ställer upp sååå för Dig...

Hoppas dock för Er allas skull att du har tagit tag i anledningen till denna enorma skuldbörda du har, så Du inte hamnar där igen & med stora konsekvenser för Din fina släkt... All lycka till :)
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Tack Terry, läst lite där också. Är ett alternativ.

Hur tror du banken skulle ställa sig till alternativet ovan, att min mor går in som medsökande till deras bolån?
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Jag har dessvärre inga råd att ge Dig i just detta, men ja blir alldeles varm inombords av att läsa vilken fin familj Du har, som ställer upp sååå för Dig...

Hoppas dock för Er allas skull att du har tagit tag i anledningen till denna enorma skuldbörda du har, så Du inte hamnar där igen & med stora konsekvenser för Din fina släkt... All lycka till :)

Tack för dom fina orden!

Är själv lika glad.
Går på regelbundna samtal nu då spelberoende ligger bakom, samt har nu även folk i min närhet med full insyn i min ekonomi.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 870
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
Har ni funderat på möjligheten att ge hela eller delar av huset till din mor eller dig som förskott av arv? Då skulle din mor eller du kunna låna på huset.
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Det har vi inte tänkt på.

Hur fungerar en sån sak, rent praktiskt?
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Om alla vill hjälpa dej med hjälp av villan är det bara för din mor och hennes föräldrar som äger huset att gå till banken och pantsätta/låna på huset så mkt som banken är villig att godkänna med dina föräldrars pension och din mors inkomst. Tror deras inkomster tillsammans räcker gott och väl för ett miljonlån på villan med boränta. Sen löser du dina krediter och så mkt blanco som möjligt och betalar åt din mor och morföräldrar. Du kommer få en fin UC då allt står på dom. Banken får inte veta att du är inblandad på nåt vis. Dom kan säga dom skall renovera lite, köpa bil, unna sig en resa el lite annat lite gott på ålderns höst typ.
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Om alla vill hjälpa dej med hjälp av villan är det bara för din mor och hennes föräldrar som äger huset att gå till banken och pantsätta/låna på huset så mkt som banken är villig att godkänna med dina föräldrars pension och din mors inkomst. Tror deras inkomster tillsammans räcker gott och väl för ett miljonlån på villan med boränta. Sen löser du dina krediter och så mkt blanco som möjligt och betalar åt din mor och morföräldrar. Du kommer få en fin UC då allt står på dom. Banken får inte veta att du är inblandad på nåt vis. Dom kan säga dom skall renovera lite, köpa bil, unna sig en resa el lite annat lite gott på ålderns höst typ.

Tackar tackar!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp